Czym różni się longboard wysokiej jakości od longboarda z marketu?

2018-03-05
Czym różni się longboard wysokiej jakości od longboarda z marketu?

Kupując pierwszy longboard stajemy przed trudnym wyborem. Początkujący i osoby, których wiedza o longboardzie nie jest zbyt duża mają wiele zagwostek. Jaki kształt wybrać? Jaką długość? Jakie koła czy trucki? Kupując pierwszą deskę często słychać pytania - Czy ta deska będzie dobra? Czy koła długo się kręcą? Jest to o tyle ważne, że zależy od tego jak komfortowo będzie nam się jeździć i czy nie zniechęcimy się do longboardingu po kilku próbach.

Znając rynek i sprzęt jaki możemy dostać warto się zastanowić czy chcemy kupić dobrej jakości deskorolkę longboard i ile możemy przeznaczyć na to pieniędzy. Często bywa tak, że rodzice przychodzą z dzieckiem aby kupić im wymarzoną deskę, wszystko jest pięknie. Oglądany longboard naprawdę się podoba. I przychodzi moment kiedy zapytają o cenę po czy mówią “Ale ja taką deskę widziałem za 200zł w markecie “X”. Otóż nie! Widzieć owszem można było coś co podobnie wygląda ponieważ dla osób, które dopiero zaczynają interesować się longboardingiem kształty desek mogą wydawać się podobne. Również, trucki często są do siebie łudząco podobne. Poniżej przeczytacie czym różni się deska z marketu od takiego z wyższej półki, który można dostać w wyspecjalizowanym sklepie.



Blat longboarda - w markowych deskach wysokiej jakości jest zbudowany z takiego drewna jak bambus czy klon kanadyjski. W markecie zazwyczaj longboardy są zrobione z klonu niewiadomego pochodzenia, który jest gorszej jakości. Często jest mniej wytrzymały i bardziej podatny na złamania. Deska jest zbudowana z większej ilości warstw jednocześnie zwiększając wagę całego zestawu. Słaba jakość drewna użytego do budowy longboarda sprawia, że częściej się “czipsuje”, i szybciej zużywa.

Grip tape - do downhillu potrzebujemy gripa z grubym ziarnem aby mocno trzymał stopy. W deskach cruisingowych grip jest mniej ostry. Longboardy z marketu często mają papier niskiej jakości z minimalnym ziarnem, które słabo trzyma stopy. Szybko się ściera, a przy minimalnej ilości wody sprawia, że może być śliski. 10cm gripa dobrej jakości kosztuje 2-3zł także na cała deskę wydamy około 30zł jeśli chcemy go wymienić. Warto zobaczyć i porównać gripa w dobrej jakości desce i w “marketowej” aby samemu poczuć różnicę.

Trucki - to element, który będzie odpowiadać za to jak longboard zachowa się podczas skrętów. Czy będą one dynamiczne czy trzeba będzie włożyć w nie dużo energii. W marketowych longboardach truck często jest kopią jakiegoś markowego sprzętu. Wydaje nam się, że wygląda jak sprzęt od Parisa (jednego z bardziej popularnych producentów trucków longboardowych). Później okazuje się, że trucki szybko się wyginają i słabo skręcają. Do tego trzeba dodać słabej jakości bushingi (gumki w truckach), zestaw nam słabo skręca i przepis na zrażenie się do longboardingu gotowy!

Koła longboardowe - dobrze dobrane dadzą nam komfort w czasie cruzowania po mieście, będą wybierać nierówności i trzymać się dobrze nawierzchni podczas zakrętów. Oczywiście jeśli są to kółka dobrej jakości, a nie jakieś “no name’y” z marketu “X”. W tych tanich deskach są zrobione ze słabego poliuretanu. Zdarza się, że krawędź “czipsuje się”, a ciężko coś takiego naprawić. Do tego trzeba sprawdzać jaką mają twardość ponieważ, często okazuje się, że są twarde jak kamień.

Łożyska - warto zwrócić na nie uwagę ponieważ dzięki nim koła będą się szybko i długo kręcić. Niestety w marketach nie przykłada się dużej uwagi do tego elementu. Koła w dobrej jakości longboardzie z markowymi łożyskami będą się kręcić od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund! W tanich deskach niestety często zatrzymują się po 2-3 sekundach.

Aby mieć pewność, że kupujemy dobrej jakości longboard zaleca się aby zasięgnąć pomocy w wyspecjalizowanych sklepach longboardowych, a nie marketach gdzie obsługa ma większą wiedzę na temat tego, w której alejce znajdziemy karkówę niż co to jest ABEC w łożyskach :)

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
pixel