Jak złożyć hulajnogę wyczynową? Poradnik krok po kroku
Każdy kiedyś zaczynał – my też. Dziś młodzi riderzy mają tę przewagę, że naprawdę wszystkie niezbędne informacje mogą znaleźć w internecie. Rozglądasz się za swoją pierwszą hulajnogą wyczynową, ale boisz się, że nie poradzisz sobie z jej złożeniem? Spokojnie, to naprawdę nie jest aż tak trudne, jak może się wydawać. Zwłaszcza z naszym poradnikiem! Weź głęboki oddech i przeczytaj jak zrobić to krok po kroku.
Z czego składa się hulajnoga wyczynowa?
Na początku kilka słów wyjaśnienia. Często hulajnogi wyczynowe produkowane są według różnych standardów i dlatego nie istnieje jedna, uniwersalna instrukcja składania takiego sprzętu. Na początek jednak wyjaśnijmy sobie najważniejsze części hulajnogi wyczynowej:
- Deck (Podest) – to na nim stoisz w trakcie jazdy. Pewnie składanie hulajnogi wyczynowej zaczniesz od decku. Na co powinieneś zwrócić uwagę? Przede wszystkim szerokość i długość decku, bo to będzie determinować wygodę jazdy.
- Widelec (fork) – ta część nie tylko trzyma kierownicę oraz służy do trzymania przedniego koła. Oczywiście widelce mogą się między sobą różnić. Dwa podstawowe rodzaje to HIC/SCS oraz IHC. Najważniejsza informacja dla Ciebie jest taka, że HIC/SCS pasują bardziej do większych kierownic, a IHC do standardowych kierownic oraz tych aluminiowych.
- Stery (headset) – to tak naprawdę kilka części, czyli łożyska, dystanse i osłona. Wszystko po to, by kierownica obracała się jak najbardziej płynnie. Warto dodać, że większość jest w pełni kompatybilnych z różnymi producentami, więc raczej nie musisz się martwić, że jakieś elementy się nie spasują. Zwróć jednak uwagę, że większość produkowana jest z dystansami do widelców HIC/SCS. Widelce IHC oferowane są przeważnie z własnymi zestawami headsetów.
- Koła – wydają się tak bardzo podstawową częścią, że wiele osób nie zwraca na nie uwagi. Jednak to od nich w dużej mierze zależy feeling z jazdy. Specyfikacje, na jakie warto zwrócić uwagę to rozmiar kół (100mm, 110mm, 115mm, 120mm, czy 125mm), typ rdzenia (szprychowe, hollow, pełne), łożyska (mierzone przeważnie w skali ABEC). Oczywiście koła muszą być kompatybilne z podestem i widelcem.
- Kierownica – wysokość, szerokość i materiał z jakiego jest wykonana (stal, tytan, aluminium), to zdecydowanie pierwsze rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę. Istotny jest też kształt, np. zwykły T-bar. Na komfort jazdy wpływa też fakt, czy kierownica jest wygięta czy nie. Na pewno zwróć uwagę, czy kierownica i widelec są kompatybilne. Wartym odnotowania jest to, że kierownice ponadwymiarowe, większe pasują do widelców HIC/SCS, a standardowe i aluminiowe do widelców IHC.
- Rączki – kolejny niepozorny element, który przy dłuższym jeżdżeniu naprawdę ma znaczenie dla komfortu. Weź pod uwagę ich długość, grubość i miękkość. Ważne, żeby wygodnie nasunęło się je na kierownicę i żeby nie wystawały poza nią.
- Griptape – element doskonale znany wszystkim skaterom. To materiał zbliżony do papieru ściernego, który ma za zadanie stabilne trzymanie nas na podeście i zapobiegać ślizganiu się po nim.
- Zaciski i systemy kompresji – element, który łączy i zabezpiecza kierownice z widelcem. Tutaj musisz zwrócić uwagę na obwód kierownicy. Możesz znaleźć zaciski ponadwymiarowe (tzw. oversized), standardowe, a także w systemie SCS, który łączy w sobie mechanizm mocowania i system zabezpieczania kierownicy.
Jak złożyć hulajnogę wyczynową krok po kroku?
Przejdźmy do najważniejszego. Twoja hulajnoga wyczynowa właśnie przyszła do Ciebie w kartonie, a Ty już zacierasz ręce do jazdy. Co Ci będzie potrzebne? Prawdopodobnie zwykły klucz imbusowy. Zróbmy to krok po kroku:
- Rozpakuj hulajnogę wyczynową z kartonu i z folii. Usuń zbędne elementy.
- Użyj klucza imbusowego, żeby dokręcić system kompresji.
- Teraz dokręć kółka, również za pomocą imbusa (generalnie klucz imbusowy to przyjaciel każdego ridera, więc polecamy wrzucać go do plecaka przy każdym wypadzie na skatepark).
- Poluzuj śruby zacisku, postaw hulajnogę na podłodze i wepchnij kierownicę na widelec.
- Postaw hulajnogę nieco wyżej, np. na stole. Ustaw ją do góry nogami, tak, żebyś widział dół blatu. W tej pozycji wyrównaj położenie widelca, zacisku i kierownicy.
- Teraz dokręć zacisk i… gotowe!
Na początek radzimy niezobowiązującą przejażdżkę. W trakcie jazdy na pewno wyczujesz, czy wszystkie elementy są odpowiednio spasowane, np. czy kółka kręcą się swobodnie. Oczywiście pierwszą i wszystkie kolejne jazdy radzimy odbywać w ochraniaczach na hulajnogę wyczynową i specjalnym kasku na hulajnogę.
Na koniec kilka naszych porad!
Mamy nadzieję, że z naszym poradnikiem poradzisz sobie ze złożeniem swojej pierwszej hulajnogi wyczynowej. Mamy jednak dla Ciebie jeszcze kilka porad na koniec. Zawsze radzimy wykonywać takie pracy z pomocą osoby dorosłej – będzie bezpieczniej, szybciej i może złapiecie wspólnego bakcyla? Kto wie! Oczywiście zawsze używaj odpowiednich narzędzi, na szczęście w przypadku hulajnogi wyczynowej naprawdę wystarczy zaledwie klucz imbusowy. Oczywiście przy pierwszej hulajnodze wyczynowej składanie może potrwać nawet te 2-3 godziny, ale bez obaw – dasz radę, a fun z jazdy wynagrodzi Ci tę pracę.
Po otrzymaniu paczki upewnij się, że posiadasz wszystkie części i że pasują one do siebie, zanim zaczniesz składać hulajnogę. Jeśli coś będzie wzbudzać Twoje wątpliwości, to po prostu skontaktuj się ze sklepem. Wracając jednak do samego składania – zawsze dokręcaj śrubki i nakładki, zanim zaczniesz używać hulajnogi. Wymieniaj też wadliwe i zużyte części. Oczywiście po pewnym czasie zauważysz, że Twój ster się poluzował. Nawet najdroższy sprzęt nie uniknie śladów zużycia. Na szczęście w takiej sytuacji najczęściej pomaga dokręcenie systemy kompresji. Oczywiście doświadczonym riderom polecamy używanie niegwintowanego steru i widelca z systemem kompresji.