Systemy kompresji w hulajnogach wyczynowych. WSZYSTKO, co musisz wiedzieć!

2022-11-03
Systemy kompresji w hulajnogach wyczynowych. WSZYSTKO, co musisz wiedzieć!

System kompresji to zdecydowanie najbardziej skomplikowany i jednocześnie jeden z najważniejszych elementów przy wyborze hulajnogi wyczynowej. Czym jest? W największym skrócie: to sposób mocowania kierownicy z widelcem. O co więc tak wielkie halo? Który system jest najlepszy: SCS, HIC, IHC i ICS? Już wyjaśniamy i to najprościej, jak się da. :)

Co to jest system kompresji w hulajnodze?

Jak wspominaliśmy: system kompresji w hulajnodze wyczynowej to sposób mocowania kierownicy z widelcem. Cóż, gdyby nie system kompresji w hulajnodze, raczej nie ujechałbyś za daleko, bo po prostu nie mógłbyś skręcać. Niedoświadczony użytkownik, który np. zastanawia się nad wyborem swojej pierwszej hulajnogi wyczynowej, pewnie nawet nie bierze pod uwagę tej kwestii. Spójrz na to z tej strony:

Jeśli kierownica jest właściwie zamocowana, to pozwala zminimalizować luzy i niepożądane ruchy poszczególnych elementów, zapewniając jednocześnie płynny obrót wokół własnej osi.

Kolejna ważna kwestia: przy wyborze systemu kompresji musisz upewnić się, że będzie on kompatybilny z kierownicą i widelcem Twojej hulajnogi wyczynowej. Jaki system kompresji w hulajnodze będzie najlepszy dla Ciebie? Cóż, na wybór wpływ mają takie czynniki jak Twój styl jazdy i indywidualne preferencje. Jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi systemami kompresji do hulajnogi? Z pewnością nasze zestawienie wszystkich systemów kompresji pomoże Ci dokonać najlepszego wyboru.

System kompresji SCS

SCS, czyli Standard Compression System, jest bez wątpienia najbardziej wytrzymały. Kluczowe jest zastosowanie poczwórnych zacisków (ew. potrójnych) oraz kierownicy nieposiadającej nacięcia. W skrócie, żeby Cię nie zanudzać: system kompresji SCS to połączenie zacisku z widelcem, a następnie umiejscowienie kierownicy wewnątrz zacisku. Zasada działania systemu jest stosunkowo prosta i opiera się na dokręceniu śruby kompresyjnej wraz z podkładką w zacisku – to powoduje to ściśnięcie łożysk sterowych.

Warto dodać, że jeśli posiadasz kierownicę ze slitem, możesz wykorzystać specjalny adapter, który go wyeliminuje.

Zalety systemu kompresji SCS:

  • jedyny system kompresji, w którym można zastosować dowolny rodzaj kierownicy,
  • najtrwalszy system kompresji,
  • najrzadziej luzujący system kompresji.

Wady systemu kompresji SCS:

  • jest stosunkowo ciężki,
  • wysoka cena.

Jak skręcić system kompresji SCS? Nasza instrukcja:

  1. Za pomocą zwykłego smaru litowego (albo innego, ważne by był tak samo gęsty) nasmaruj miseczki sterowe w podeście.
  2. Łożyska sterowe umieść w nasmarowanych miseczkach – jedno od góry, drugie od dołu.
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry na widelec nałóż c-ring oraz cap sterów.
  5. Teraz pora nałożyć zacisk na widelec dolną, czyli węższą stroną.
  6. Kolejny krok: podkładkę wraz ze śrubą kompresyjną włóż od góry do zacisku.
  7. Dokręć śrubę kompresyjną, żeby całość solidnie się trzymała.
  8. Na koniec włóż kierownicę w górny otwór zacisku.
  9. Pamiętaj o skręceniu śrub w zacisku, w kolejności 1-3-2-4.

System kompresji ICS

ICS to skrót od Inverted Compression System. Co to oznacza? Po prostu Odwrócony System Kompresji. Pewnie już sama nazwa podpowiada Ci, na jakiej zasadzie opiera się działanie systemu. Chodzi o to, że śruba kompresyjna jest montowana w widelec od spodu i wkręca się w starnut, który znajduje się we wnętrzu kierownicy. Trzeba dodać, że system ICS opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym. Składa się z gwiazdki kompresyjnej (wewnątrz kierownicy) i śruby kompresyjnej. Trzeba jednak od razu dodać, że system kompresji ICS możesz zastosować wyłącznie w kierownicach posiadających nacięcie, gwiazdkę kompresyjną oraz średnicę wewnętrzną 28mm.

Zalety systemu kompresji ICS:

  • to aktualnie najlżejszy system kompresji na rynku,
  • system składa się z niewielkiej ilości części,
  • można go używać zarówno ze stalowymi, jak i aluminiowymi kierownicami.

Wady systemu kompresji ICS:

  • jego budowa wpływa na to, że luzuje się częściej niż inne systemy kompresji,
  • za każdym razem, gdy chcesz dokręcić system, musisz ściągnąć koło
  • kompatybilny tylko z kierownicami posiadającymi nacięcie.

Jak skręcić system kompresji ICS? Nasza instrukcja:

  1. Za pomocą zwykłego smaru litowego (albo innego, ważne by był tak samo gęsty) nasmaruj miseczki sterowe w podeście.
  2. W miseczkach umieść łożyska sterowe – jedno od góry, drugie od dołu.
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry na widelec nałóż c-ring oraz cap.
  5. Teraz odkręć ośkę w widelcu, żeby móc wyciągnąć przednie koło.
  6. Pora nałożyć kierownicę na widelec z założonym na nią zaciskiem.
  7. Kolejny krok to włożenie śruby kompresyjnej tak, aby gwintem była skierowana w stronę kierownicy.
  8. Skręć śrubę kompresyjną za pomocą długiego klucza imbusowego 6mm tak, żeby poczuć silny opór.
  9. Teraz załóż przednie koło i ustaw kierownicę prostopadle do niego.
  10. Na koniec skręć zacisk.

System kompresji HIC

HIC, czyli Hidden Integrated Compression, to jedno z pierwszych rozwiązań tego typu, które pojawiło się na rynku. Składa się z długiej, naciętej tulejki (shim HIC), podkładki kompresyjnej (washer) oraz śruby kompresyjnej. Jednak trzeba od razu zaznaczyć, że system kompresji HIC wymaga kierownicy Oversized (35 mm) oraz odpowiedniego shima. Czym jest Shim HIC? To nic innego, jak długa, rozcięta tulejka służąca do ściśnięcia systemu kompresji. Do tego kierownice muszą posiadać nacięcie oraz średnicę wewnętrzną 32mm. Do tego system HIC opiera się głównie na zacisku dwuśrubowym.

Zalety systemu kompresji HIC:

  • niezawodność systemu,
  • bardzo niska waga,
  • najlżejszy system kompresji pod kierownice tytanowe,
  • duża dostępność części na rynku,
  • łatwość konserwacji.

Wady systemu kompresji HIC:

  • w zestawie z widelcem brakuje shim oraz washer,
  • nie można w nim zastosować kierownic aluminiowych.

Jak skręcić system kompresji HIC? Nasza instrukcja:

  1. Za pomocą zwykłego smaru litowego (albo innego, ważne by był tak samo gęsty) nasmaruj miseczki sterowe w podeście.
  2. W miseczkach umieść łożyska sterowe – jedno od góry, drugie od dołu.
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry na widelec nałóż c-ring oraz cap.
  5. Nasuń shim na widelec.
  6. Przełóż śrubę kompresyjną przez washer.
  7. Wkręć widelec.
  8. Nałóż kierownicę z zaciskiem.
  9. Ustaw kierownicę prostopadle do koła i skręć zacisk.

System kompresji IHC

Zasadę działania systemu kompresji IHC łatwo zrozumieć. To po prostu mniejsza i lżejsza wersja systemu kompresji HIC. W tym wypadku różnica polega na tym, że kompresja jest niejako wbudowana w widelec, co sprawia, że pozostaje mniej elementów do zmontowania. Brzmi prościej? Bo trochę tak jest. System składa się z długiej naciętej tulejki (shim HIC), podkładki kompresyjnej (washer) oraz śruby kompresyjnej. Trzeba jednak odnotować, że system kompresji IHC jest kompatybilny tylko z kierownicami posiadającymi nacięcie oraz średnicę wewnętrzną 28mm.

Zalety systemu kompresji IHC:

  • to lżejsza wersja systemu kompresji HIC,
  • możliwość zamontowania kierownicy aluminiowej (jeszcze lżejszej).
  • w zestawie z widelcem znajdziesz shim, c-ring, washer i śrubę kompresyjną.

Wady systemu kompresji IHC:

  • wadą na pewno jest fakt, że to jedyny system kompresji, który posiada własny c-ring,
  • system często się luzuje,
  • kompatybilny tylko z kierownicami posiadającymi nacięcie oraz średnicę wewnętrzną 28mm.

Jak skręcić system kompresji IHC? Nasza instrukcja:

  1. Za pomocą zwykłego smaru litowego (albo innego, ważne by był tak samo gęsty) nasmaruj miseczki sterowe w podeście.
  2. W miseczkach umieść łożyska sterowe – jedno od góry, drugie od dołu.
  3. Przełóż widelec przez headtube podestu.
  4. Od góry nałóż na widelec c-ring (pamiętaj, że system IHC posiada własny c-ring).
  5. Od góry na widelec nałóż top cap sterów.
  6. Na widelec nasuń shim.
  7. Teraz przełóż śrubę kompresyjną przez washer i wkręć w widelec.
  8. Pora umieścić kierownicę z zaciskiem.
  9. Ustaw kierownicę prostopadle do koła i skręć zacisk.

Pamiętaj, że w razie jakichkolwiek pytań możesz się śmiało z nami skontaktować. I nie zapomnij przejrzeć naszych hulajnóg wyczynowych!

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2022
pixel