Co wybrać: deskorolka, longboard, cruiser, czy fiszka, a może surfskate?
Dobrze wiemy, jak to jest zaczynać. My też kiedyś po raz pierwszy postawiliśmy stopę na decku i zaliczyliśmy parę gleb. Na pewno mamy też w portfolio kilka zakupów kiepskich desek. Po co Ci o tym mówimy? Żebyś mógł uczyć się na cudzych błędach. Jeśli zastanawiasz się, co wybrać: deskorolkę, longboard, cruiser, czy fiszkę, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz się z niego, czym różnią się poszczególne dechy, jakie są ich mocne strony i przede wszystkim - która deska będzie najlepsza dla Ciebie!
Kilka słów o deskorolce
Zacznijmy od prawdopodobnie najpopularniejszego rodzaju desek. Tzw. skateboard utrwalił w popkulturze absolutnie wybitny zawodnik, jakim był Tony Hawk. To dzięki niemu charakterystyczny kształt deski kojarzą nawet te osoby, które w życiu nie były na skateparku. A może Ty też grałeś w którąś z części popularnych gier „Tony Hawk's Pro Skater”? Bo my wciąż uwielbiamy odpalić nawet starsze tytuły. Ale przejdźmy do rzeczy!
Klasyczna deskorolka sprawdza się najlepiej do trików i to zarówno w warunkach skateparku (na wysokich rampach), jak i na mieście, z wykorzystaniem schodów, naturalnych przeszkód miejskich, czy barierek. Zacznijmy od jej kształtu, zwykle całkowicie symetrycznego z zagięciami na końcach, choć poszczególne modele mogą mieć jeden koniec nieco krótszy, a drugi dłuższy (tzw. tail i nose). Ważną informacją będzie dla Ciebie rozmiar deskorolki. Najczęściej podaje się go w szerokości (w calach). Więcej na ten temat opowiedzieliśmy już w innym artykule na naszym blogu: „Jak dobrać rozmiar deskorolki”. Warto tylko dodać, że długość deskorolki będzie proporcjonalna do jej szerokości.
Do najważniejszych cech deskorolki możemy zaliczyć:
- Najmniejsze i najtwardsze koła - ich konstrukcja powstała z myślą o dynamicznych najazdach na rampy, banki, czy funboxy. Właśnie dlatego naturalnym środowiskiem deskorolek są skateparki.
- Sztywny deck - idealny do slide’ów na barierkach i poręczach.
- Niewielkie trucki - konstrukcja deskorolki i niewielki rozmiar trucków sprawiają, że deskorolki są mało zwrotne. Przez to średnio sprawdzają się w trakcie szybkiej, dynamiczne jazdy po mieście, gdy trzeba omijać nagłe przeszkody.
Podsumowanie: wybierz deskorolkę, jeśli chcesz jeździć po skateparku, wykręcając wysokie skoki, złożone tricki i hardcorowe slide’y.
Pogadajmy o longboardzie
Co pierwsze rzuca się w oczy? Długość. Longobardy różnią się pomiędzy sobą długością i można wyróżnić trzy rodzaje:
- Downhill (95-100 cm),
- Slalom (68- 89 cm),
- Cruising (100-130 cm).
Okej, tyle widać po powierzchownym rzucie okiem. Już po wejściu na dechę z pewnością poczujesz kolejną różnicę, czyli komfort. Longboard ma po prostu więcej miejsca na stopy, a przy tym pokryty jest griptape’m, więc nie ma mowy o tym, żeby ześlizgnęła Ci się stopa (w przeciwieństwie do fiszki).
Do najważniejszych cech longboardu możemy zaliczyć:
- duże koła - dzięki nim lepiej pokonasz nierówności w trakcie jazdy, np. na kostce brukowej, czy pękniętych płytach (w przypadku jazdy na fiszce mógłbyś zaliczyć glebę),
- stabilność - dzięki szerokim truckom masz dużo większą stabilność i lepszą skrętność,
- kształt - longboard to dłuższy tail i krótki nose, a także dużo elastyczniejszy deck niż w przypadku klasycznej deskorolki.
Podsumowanie: wybierz longboard, jeśli chcesz nabierać skilla w różnych stylach jazdy (downhill, dancing, free ride). Longboard na pewno oferuje dynamiczną, szybką jazdę (koniecznie obczaj filmiki!) z dużą kontrolą.
Dla kogo deskorolka cruiser?
Niewtajemniczeni mogli nawet nie słyszeć o deskorolkach cruiser. Na pewno na pierwszy rzut oka wskazać można nietypowy kształt. Dla jednych z pewnością głównym skojarzeniem będzie podobieństwo do popularnej „fiszki”. Główna różnica tkwi w materiale wykonania. W przypadku cruisera blat jest drewniany. Czy różnią się rozmiarami? Oczywiście. Nie daj się naciąć na „uniwersalny” rozmiar każdej dechy. Również cruisery mogą być dłuższe, czy szersze.
Najważniejsze cechy deskorolek cruiser:
- Specyficzny kształt - cruisery mają jeden kicktail, czyli z jednej strony są podgięte. To jest wyraźny tył, który znacznie ułatwia wykonywanie tricków oraz zwiększa manewrowość.
- Duża skrętność - przez swój kształt i wyważenie, cruisery są bardziej zwrotne niż klasyczne dechy.
- Poręczność - cruisera możesz często schować w plecaku, czy torbie po dojechaniu na miejsce.
Podsumowanie: wybierz cruiser, jeśli zależy Ci na szybkim pokonywaniu małych dystansów. To idealny wybór do dynamicznego przemieszczania się np. do szkoły, czy nawet do pracy. Nie daj sobie wmówić, że cruisery to dechy dla dzieci!
A może fiszka?
Deskorolka typu fishboard, czyli popularna „fiszka” to młodsza siostra klasycznych deskorolek. Główna różnica tkwi w rozmiarze - fiszki mierzą od 53 do 63 centymetrów. Pewnie pierwsze, co pomyślałeś, to: wow, pewnie zmieszczę ją w plecaku. Tak jest, fiszki wybierają głównie te osoby, które chcą mieć do dyspozycji najmniejszą i najbardziej poręczną deskę. Oczywiście ma to swoje wady, w postaci mniejszego komfortu (na długim, szeroki decku longboardu dużo wygodniej się stoi), ale coś za coś.
Najważniejsze cechy deskorolek typu fiszka:
- Poręczność - fiszka jest najmniejsza i najbardziej poręczna z przedstawionych przez nas desek.
- Doskonała dla dzieci – to dobry wybór na początek dla dzieci (niska waga, poręczność, dobra skrętność), ale dorośli również mogą na nich jeździć.
- Materiał wykonania - fiszki w porównaniu do innych deskorolek posiadają deck wykonany w całości z tworzywa sztucznego, które jest giętkie i praktycznie nie do złamania.
- Niska cena - niewielki rozmiar oraz materiał wykonania wpływają na to, że fiszki są najtańszymi deskami.
Podsumowanie: wybierz fiszkę, jeśli do przejechania masz krótki dystans, np. na przystanek, do znajomego, do szkoły, czy na spotkanie. Raczej nie sprawdzą się na dłuższe wyprawy ani jazdę po trudnym terenie (większe nierówności, czy kamienie mogą skutkować upadkiem).
Nie zapomnij zwrócić uwagę na surfskate
Jego wygląd przypomina zwykłą deskorolkę, ale sposób jazdy na surfskate’cie różni się znacznie. Surfskate wprawiamy w ruch pracą całego naszego ciała wykonując ruchy imitujące pływanie na fali. Takie napędzanie deski umożliwia specjalna konstrukcja przedniego traka. Jest on bardzo skrętny i choć odpychanie się na surfskate’cie jest możliwe, jest jednak utrudnione przez znaczną skrętność przedniego traka, który jest zaprojektowany i skonstruowany tak, aby można było wykonywać na nim dynamiczne i ostre skręty i w ten sposób napędzać surfskate.